Dette er forøvrig ikke noe nytt. I forrige årtusen spådde flere medieforskere denne råtne tendensen ville prege nettet. For eksempel skrev journalistprofessor Wendy S. Williams i 1996 at
On the Web, a world that so far has resisted traditional advertising, ad companies are finding they have to be even more subtle to find any niche at all—and the more they can blend advertising with useful information, the more consumers will accept it
Hun hadde skremmende rett.
Hvor er yrkesstoltheten redaktør Stavrum?
Det er forresten påfallende at ingen journalist har turt å signere reklameartikkelen. Eneste som oppgis er "kilden" DinSide.no. En kilde som forøvrig har et tett samarbeid med TV2s "God Morgen Norge", "TV2 Hjelper Deg" og "TV2 Nettavisen". Tilfeldig?
5 kommentarer:
Men nettet gir jo også forbrukerne/leserne muligheten til å avdekke og henge ut denne slags tilfeller - hvilket de/vi også gjør. Og dette eksempelet sier vel mer om Nettavisen enn weben generelt?
Nei, det er på høy tid å snekre sammen noen bannere (a la Spread Firefox) - Si nei til Nettavisen!
Kanskje det gir oss brukere munlighet til å avsløre og opplyse om slike tilfeller, ref.kommentaren...
Men hva med med alle de som faktisk ikke er opplyste nok til å skjønne at dette faktisk er en artikkel som er helt blottet for objektivitet...
Den burde vært merket annonse... Helt klart, slik at de som ville kunne styre unna...
Det der kalles for synergieffekt. Så enkelt er det.
Dette har også irritert meg en del, og TV2 Nettavisen kan vel sies å være verstingen i klassen av dem jeg har oppdaget i hvert fall. De skriver mye kvasijournalistisk om både TV2s og Nettavisens produkter og tjenester.
Andre eksempler er Dagbladet.no og Verdens gangs nettutgave, som fokuserer en god del på slanking og trening. På overflaten ser det ut som grei «Hjelper deg til et sunnere liv»-journalistikk, men så viser det seg at det er tekstreklame for hhv. «Litt lettere» og «Vektklubb.no» - som det koster spenn å være medlem av. Dermed skriver de ikke artikler for å gi oss gode treningstips e.l., men kun for å rekruttere medlemmer i vektklubbene sine.
Dette kalles vel kvasijournalistikk, dere medievitere?
Kvasijournalistikk eller markedsjournalistikk er nok dekkende ja.
Legg inn en kommentar