tirsdag, desember 18, 2007

Aldri mer Telebutikken



Aldri har jeg vært bort i dårligere kundebehandling.

Som trofast Netcom-kunde fornyet jeg i sommer min mobiltelefon, til en Nokia 6300, sammen med en 12 mnd binding. En årlig tradisjon jeg har hatt siden årtusenskiftet. Har i grunn vært fornøyd og ikke en gang tenkt tanken å være utro. Siden jeg har gode erfaringer fra andre leverndørforhandlere valgte jeg, som de fleste år før, den netcomeide Telebutikken. Sannsynligvis skyldes denne trofastheten at jeg har vært forskånet for mobilproblemer. Men det forandret seg altså nå i høst.

En morgen i begynnelsen av November ville ikke mobilen samarbeide lenger. Den slo seg av en eller annen grunn ikke på, og ble derfor levert inn til service. For å levere den inn måtte jeg skrive under en erklæring, der jeg måtte godta at skader som skyldes fukt ikke var dekket av garantien. Siden jeg ikke hadde noe valg, skrev jeg selvsagt under. Jeg hadde heller ikke badet telefonen i vann, så jeg tenkte ikke så mye mer over det.

2 uker senere fikk jeg en tekstmelding om at telefonen var reparert og klar for avhenting. Telefonen hadde fått oppgradert programvaren og alt fungerte tilsynelatende bra. Alt bortsett fra kameraet, som nå plutselig ikke ville starte.

Jeg regnet med at det hadde skjedd en en feil under service-oppgraderingen av firmwaren, så jeg forsøkte å installere det på nytt. Av en eller grunn kan man ikke reinstallere firmware eller operativsystemet via Nokias programvare, så jeg måtte tilbake til Telebutikken for å se om de kunne fikse det.

Telebutikken kunne ikke gjøre noe i butikken, men sendte telefonen tilbake til verkstedet i Oslo!

Over én og en halv uke senere fikk jeg en tekstmelding om at jeg måtte komme til Telebutikken. Etter nå i ukevis å ha levd med en 4 år gammel reservemobil, uten verken mms eller polyfoniske ringetoner, var jeg lettet over at jeg igjen kunne ta i bruk Gmail app, Opera mini, Google maps, Yahoo! Go, Norsk-Tipping og alle de andre livsnødvendige funksjonene jeg har blitt avhengig av .

Men, nei da. Butikkmedarbeideren hadde kalt meg inn på teppet for å gi beskjed om at de nå plutselig hadde oppdaget en fuktskade på mobilen. Jeg fikk deretter to valg; De kunne sende mobilen tilbake, ureparert for 360,- kr, eller de kunne tilby å kaste mobilen for 0 Kr. Hva? Kaste en 4 mnd gammel mobil som fungerer (bortsett fra et defekt kamera)for null kroner, eller betale nesten 400 kr for å få den levert tilbake ureparert! For et tilbud! For en kundebehandling.

Siden jeg ikke har noen tidligere erfaring fra kidnappingforhandlinger godtok jeg å betale løsepengene og avtalte at jeg skulle få overlevert gisselet i løpet av 2-3 dager. Dagene gikk uten at jeg hørte noe, og i dag, en uke senere, gikk jeg tilbake for å høre hvordan situasjonen lå an. Den høflige medarbeideren sjekket på datamaskinen og kunne konstatere at ingenting hadde skjedd siden forrige besøk. Ingen beskjed var gitt til gisseltakerne i Oslo, så mobilen er tildligst tilbake førstkommende fredag. Siden jeg da er på juleferie, vil jeg altså ikke få mobilen tilbake før i 2008. Glimrende.

Hva fuktskaden kommer av er usikkert, men jeg bor tross alt i Bergen og en uke før mobilen begynte å fuske var det relativt fuktig her. De siste bildene som ble tatt med Nokian var, ironisk nok, disse. Store temperaturendringer var det også. Muligens tålte ikke mobilen påkjenningen av den fuktige luften. Hvem vet?

Uansett; denne fremføringen av elendig kundebehandling og uker med irritasjon, koster latterlige 400 kr!

Jeg kommer nok aldri til å handle på Telebutikken igjen. Vil nok fraråde andre å gjøre det også.

Til sammenligning er jeg også trofast kunde i et annet selskap. Etter en lignende skade ble musikkdingsen som var ødelagt hentet på døren med budbil, sendt på verksted i Nederland(!) og returnert tilbake på døren etter 5 dager, splitter ny. Pris å betale: 0,-kr.

I juli, når bindingen går ut, blir det iPhone hos Apple Store.

9 kommentarer:

Amos Keppler sa...

Jeg har aldri handlet i telebutikken fordi jeg trodde det var en telenorbutikk. Nå er jag glad for det...

Anonym sa...

Jeg har opplevd nesten akkurat samme sak som deg,, men da gjennom expert. Mobilen, NOKIA k810i sluttet plutselig og fungere.Har vært utrolig forsiktig med mobilen og beskyttet den mot fukt osv..Sendte mobilen inn gjenna expert,, men fikk til svar at mobilen var fuktskadet og garantien derfor ikke gjaldt. Kunne få mobilen tilbake ureparert mot å betale 275 kroner. Utrolig irriterende spør du meg.

Anonym sa...

Hei!

Jobber i kjeden selv.. og kom over saken.. tenkte jeg bare skulle kommentere den litt ;-)

Synes det er tragisk at de i bergen ikke gi beskjed om at du skulle ha tilbake telefonen.

Når det gjelder service gebyret på 365,- er det ikke vi som tar det ;-) er DeltaService som tar betalt for jobben og se på telefonen din. Da det ikke er garanti på den betaler ikke Nokia penger for servicen, og da må kunden dekke denne. Synes at de i bergen burde forklart deg dette bedre.

Så det eneste Telebutikken har gjort feil er og ikke trykk på "returner urepearert knappen" :-/

Ole Bruseth sa...

Hei Snorre!
Takk for tilbakemelingen.

Hva Telebutikken har gjort feil vet jeg ikke noe om. Jeg vet bare at jeg sitter tilbake med et inntrykk av elendig kundebehandling og en kjøpsopplevelse som ikke frister til gjentagelse.

At Telebutikken må sende telefonen til Deltaservice eller India er for meg totalt uinteressant. Jeg forholder meg kun til Telebutikken hvor telefonen ble kjøpt.

Siden kameraet fungerte når telefonen ble sendt inn første gang, mistenker jeg at 'fuktskaden' er det tradisjonelle trumfkortet som blir dratt frem.

Det skal utrolig lite til før fuktindikatoren i mobiltelefoner slår ut. Det er også svært få telefoner, slik jeg har forstått, som ikke har en eller annen form for 'fuktirritasjon', uten at telfonen nødvendigvis tar skadet av dette.

Jeg som forbruker har jo ingenting å stille opp med når man liksom påviser fuktskade.

Jeg tror det heller ikke er tilfeldig at man opererer med en såkalt garanti som dekker 'fuktskader' med ganske nøyaktig lik pris som den jeg måtte betale for å løse ut min delvis fungerende telefon.

Hele opplegget lukter lang vei og ligner ikke noe man tradsijonelt forventer som forbruker.

Anonym sa...

Skjønner frustrasjonen din..

Da jeg var 16år gammel kjøpte jeg en sonyericsson k510 av telebutikken ski. Etter et halvt år slutta * 0 # og funke. Forbanna dro jeg inn i sjappa og leverte den på repp. 4 uker gikk det før jeg fikk en melding om at vennligst ta kontakt med telebutikken ski innen en uke.
Stakk innom og fikk beskjed om at telefonen var væskeskadet. Jeg mente at jeg aldri hadde hatt den i kontakt med vann. men det var konstatert og kom ikke noe vei med det.
Jeg ble drit forbanna og sjelte ut betjening og bestemte meg for at jeg aldri skulle ha noe med telebutikken og gjøre igjen.

Men 6 år senere sitter jeg da altså som daglig leder i nettop den butikken jeg så sterkt hatet.

Og når mine kunder opplever denne sitvasjonen prøver jeg og forklare de på så god måte hva som har sjedd. Vi får jo bilder i fra deltaservice av vannskaden. Og i og med jeg har gått elektro utdanning føler jeg at jeg kan med litt teknisk begrunnelse oversette deltaservice konklusjon på skaden.
Selfølgelig har også jeg sinna kunder som aldri kommer tilbake fordi de mener at de har blitt "svindla".

Og som kunde er jeg enig at du skal forholde deg til oss i steden for service verksted. Men er ikke noe trumf kort verken vi eller deltaservice eller nokia drar opp at telefonen er væskeskadet. Hvis en tekniker på service værkstedet fatter mistanke om fuktskade, blir teamsjef for nokia kontaktet som da overprøver og sjekker telefonen. Hvis da han fatter samme konklusjon som tekniker får vi beskjed om at telefonen er væskeskade. Og om mulig flere detaljerte bilder av skaden. Da er det vi i forhandlere kommer inn i bildet og sender en melding om at du må ta kontakt med oss innen uke.

Men nå er det jo sånn at all elektronikk tåler svært lite fuktighet. Folk bruker telefonene sine annerledes enn hva som vanelig før. Og elektronikken har ikke blitt mere væskevennelig..
Folk snakker i telefonen i regn. Har telefonen i lomma mens man trener og har den på baderomshylla mens man dusjer..

men bestrider man avgjørelsen om væskeskade er det bare og klage saken inn for forbrukerrådet evt. overprøve saken hos et annet service verksted.

og en liten ting til slutt.. forsikringen vi selger til 395 som dekker bl.a væskeskade og deltaservice gebyr på 365 har ikke noe sammenheng.. Litt udyping av det er at forsikringa selges for 395 er en forsikring av AON Grieg som vi sitter igjen med en DB på rundt en hundrelapp.. mens de 365 du betalte for og få tilbake telefonen din går rett til delta. Men skjønner at du som kunde ser på alt dette som Telebutikken.

Uff ble en laaang forklaring dette :-P og mulig du ikke bryr deg.. men ville bare gi deg meg som forhandler sin forklaring etter som jeg forsto det som at de i bergen ikke hadde ydypet dette noe.

Og ikke for og missforstå, jeg sier ikke dette for og "renvaske" telebutikkens navn.. hadde sagt det samme om du hadde havnet i samme sitvasjon hos spaceword eller elkjøp eller noen andre.. ;-)

Hvis du vill gi meg gjerne service nr (hvis du fortsatt har det) kan jeg sjekke opp saken og se om alt har gått riktig for seg :-)

Ha en strålende helg Ole!
Hilsen Snorre

Ole Bruseth sa...

Hei igjen,
Setter pris på tilbakemeldingene dine Snorre. Hadde jeg fått samme servicen da, hadde nok ikke denne posten blitt skrevet :)

Jeg tviler ikke på at Deltaservice og Telebutiken har fulgt boka. De har nok sikkert sitt på det 'tørre' og telefonen min hadde helt sikkert fuktskader. At jeg mener telefonen bør tåle 'normal bruk' uten å ta skade er mitt ord mot butikken/ deltaservice/nokia, og det er en håpløs kamp som jeg ikke er interessert i å ta.

Men det var ikke det som gjorde meg mest irritert. Hovedroblemet er at de bruker TO MÅNEDER på å finne det ut (etter å ha sendt mobilen frem og tilbake 2 ganger), og så attpåtil er frekk nok til å kreve nærmere 400 Kr for å ikke kaste den! (telefonen fungerer jo helt fint i dag og er i daglig bruk. Eneste problemet er kameraet som ikke fungerer...).

Når kundeservicen er totalt fraværende, og når man i tillegg må betale for den elendige kundebehandlingen, blir man lettere irritert ;)

Jeg mener praksisen er høyst tvilsom fra Deltaservice/Telebutikken sin side (og jeg tror fremdeles ikke det er helt tilfeldig med det latterlige løsepengegebyret på rundt 400 og forsikringen med 'samme' pris).

Når det er sagt. Om jeg mot formodning kommer til å handle i en Telebutikken-sjappe igjen, blir det nok i din i butikk Snorre :D

Ha en stålende helg du også!

Anonym sa...

Jeg leverte inn en samsung telefon til lefdal. Etter en stund fikk jeg tilbakemelding om at den hadde fuktskader. Lefdal kom med det samme tilbudet som du nevner ovenfor. Siden jeg var veldig sikker på at den ikke hadde slike skader så ville jeg ha tilsendt bilder av skaden. Dette skulle lefdal fikse. Etter en uke fikk jeg beskjed om at lefdal allikevel skulle fikse telefonen gratis. Moralen er at det lønner seg å ikke alltid stole 100% på det butikken og deres verksted gjør er riktig.

Anonym sa...

En studn siden sist denne diskusjonen ble avsluttet, men vil likevel støtte dette innlegget, for verre kundebehandling enn det jeg opplevde i Telebutikken Oasen (Bergen), har jeg aldri opplevd verken før eller senere. Vi skulle reklamere på en 1,5 gammel PC, og i følge Norsk lov er det 5 års reklamasjonsrett på en bærbar PC. Det praktiserer alle butikker uten Om Telebuktikken Oasen. I løpet av hele prossessen opplevde vi å bli skjelt ut av daglig leder, som ropte og hylte til oss så hele butikken tømtes av folk på noen få sekunder, fordi vi kom med påstrander om at en bærbar PC har 5 års reklmasjonsrett. Da vi kom tilbake senere for å høre hvordan det gikk med PC'n, fikk vi beskjed om at vi var uønsket fordi vi hadde laget bråk sist gang... Snakk om å snu saken på hodet! Videre fikk vi beskjed om at vi måtte betale hele reperasjonen på 4000 - 5000 kr, selvom dette var en reklamasjonsak. Vi snakket med repratør (som er uahengig), og fikk tilbakemelding om at Telebutikken får dekket HELE beløpet det koster å få reparere skaden, så lenge det er en reklmasjonsak. Det er tydlig at Telebutikken tar betalt både av kunde, samtidlig som de får dekket beløpet av produsenten. Snakk om sleipe folk!! Vi kontaktet også Telebuitikken Norge, for å klage på daglig leder og de ansatte sin oppførsel. En av tilbakemeldingene vi fikk var at de synes det var uholdbart av oss å påstå at betjeningen deres var inkompetent...

Anonym sa...

Hei Snorre. Ser du klager noe forferdelig uten noe rett til dette. Kjøpsloven er krystallklar og DU som kunde skal forholde deg til den. Når det DU hevder det er feil på telefonen så skal du gå til butikken hvor du har kjøpt ditt produkt og legge frem problemet. Nå vet vi jo hva som var din feil så vi tar utgangspunkt i den mobilen. Når du får beskjed om at den må på verksted og ikke får en ny telefon i butikken det skyldes at butikken ønsker og nettopp skjekke ut fuktskader slik at de da ikke bare gir og taper en innkjøpt telefon ved og gi deg en ny telefon. Så skriver du under et service dokument hvor det også står at det koster f.eks da kr 350.- som Deltaservice tar hvis det IKKE er garantijobb som i ditt tilfelle når DU eller kanskje en kompis av deg har sølt veske på din mobil. Det står også på papiret DU har lest og skrevet under at du kan slippe og ta tilbake telefonen som IKKE blir rep. hvis den er fuktskadet uten at dette koster noe. Men ønsker du den tilbake så koster det noe for da skal frakt og arbeidtimen legges til da det IKKE var garanti på telefonen og det er du nok enig innerst inne da du også skjønner at ingen jobber gratis, heller ikke DU. Legger med denne linken så kan du jo lese resten selv om hvordan DU bør og skal foholde deg ved et uhell en annen gang og da slipper vi jo alle sammen så mye "synsing" og jeg tror og mener å så er det bare rør og tull, her er linken:http://forbrukerportalen.no/temaer/garantier_og_reklamasjonsrett Bjørn