tirsdag, februar 06, 2007

Steve Jobs med kanonkule mot Forbrukerombudet


I et sjeldent åpent brev slår Apples sjef, Steve Jobs, tilbake mot anklagene som har haglet mot selskapet den siste tiden.

I brevet som har tittelen "Tanker om musikk" , oppfordrer Jobs musikkbransjen å droppe DRM. Han peker på tre mulige fremtidige scenarier.

En verden hvor musikk selges som i dag, hvor man opererer med en rekke inkompatible DRM-systemer. Et annet hvor Apple lisensierer sin DRM-teknologi for andre, og et tredje hvor musikkbransjen dropper DRM fullt og helt.

Steve Jobs mener altså, kanskje oppsiktsvekkende for noen, at det tredje, DRM-frie alternativet, er det beste.


"Imagine a world where every online store sells DRM-free music encoded in open licensable formats. In such a world, any player can play music purchased from any store, and any store can sell music which is playable on all players. This is clearly the best alternative for consumers, and Apple would embrace it in a heartbeat."

Videre fremhever Jobs at i 2006 ble 2 milliarder sanger blir solgt online med DRM, mens hele 20 milliarder solgtes DRM-frie på CDer verden over.

Bare 22 av 1000 sanger på en gjennomsnittlig iPod er kjøpt via iTunes Store. Mindre enn 3 %. 97 % er med andre ord uten DRM, enten rippet fra CDer eller ulovlig lastet ned, lastet ned fra indi-butikker, eller mer tvilsomme tjenester.

Steve Jobs har på grunnlag av dette følgende gode poeng:
"So if the music companies are selling over 90 percent of their music DRM-free, what benefits do they get from selling the remaining small percentage of their music encumbered with a DRM system?"


Brevet kan også sees på som et spark i siden til Forbrukerombud Bjørn Erik Thon og kampanjen mot iTunes, som de har stått i spsissen for.

Jobs skriver:
"Much of the concern over DRM systems has arisen in European countries. Perhaps those unhappy with the current situation should redirect their energies towards persuading the music companies to sell their music DRM-free. For Europeans, two and a half of the big four music companies are located right in their backyard. The largest, Universal, is 100% owned by Vivendi, a French company. EMI is a British company, and Sony BMG is 50% owned by Bertelsmann, a German company. Convincing them to license their music to Apple and others DRM-free will create a truly interoperable music marketplace. Apple will embrace this wholeheartedly."


Med andre ord, Ligg unna! Dere skyter på pianisten, gå heller etter komponisten; Musikkbransjen.

Jeg kunne ikke vært mer enig.

Sepennende å se hva forbrukerombud Bjørn Erik Thon svarer med. Kanskje på tide å snu kanonene mot det riktige målet?

Oppdatering
: her er det første svaret fra Forbrukerombudets talsmann

4 kommentarer:

Anonym sa...

Problemet er at å gå for åpne og drm-frie formater kutter inntekter for selskapene. Apple har selvsagt ikke lyst til å endre praksis, men ønsker å låse kunder til ITMS. Eierne av musikken vil ha penger for den og ønsker ikke å gjøre det for enkelt for brukerne å distribuere musikken gratis. De kan ikke hindre det helt, men den vanlige bruker kan ihvertfall ikke omgå kopibeskyttelsen og det kan være godt nok. Jobs er en luring. En grisk luring.

Ole Bruseth sa...

DRM hindrer ikke piratkopiering. Ikke i det hele tatt. Det hindrer vanlige forbrukere å bruke musikken slik de ønsker, og det er alt.

Og ja. Steve Jobs er en luring. Han er nok muligens grisk også, klart han vil tjene penger. Men det er et irrelevant poeng akkurat i denne saken.

Her har Jobs en rekke gode poenger. Han åpner for DRM-fri musikk i iTunes Store og jeg mener det er noe musikkindustrien (og forbrukerombudet) bør merke seg.

Rotet er det musikkbransjen som har ansvaret for, og ballen ligger i deres banehalvdel nå.

i1277 sa...

"97 % er med andre ord uten DRM, enten rippet fra CDer eller ulovlig lastet ned."

Eller lovlig lastet ned....

"Med andre ord, Ligg unna! Dere skyter på pianisten, gå heller etter komponisten; Musikkbransjen."

Og hvordan skal det foregå? Dealen med plateselskapene må butikkene (i dette tilfelle iTunes) klare å ta seg av selv, det er den som selger produktet til forbruker og ingen andre som har ansvar for å følge forbrukerlovene. All den tid det er Apple som distribuerer brorparten av de DRM-befengte låtene på det digitale markedet, så er det bedre å rette skytset mot dem enn å sende noen velmenende brosjyrer til hvert enkelt plateselskap. Og utspillet til Jobs viser at presset er i ferd med å virke. Flott.

Ellers hadde den beste løsningen vært om forbrukerne selv satte en stopper for iTunes-hegemoniet, ved å velge DRM-frie alternativer (som platebransjen dermed hadde blitt tvunget til å forholde seg til).

Og joda, uansett hvor plagsomt det er at Apple forsøker å låse brukerne inne i sine systemer, burde de jo egentlig fått lov til å selge hva de ville - men da kan de ikke markedsføre produktene sine som om de var vanlige lydfiler, der de som kjøper dem tror de får "mp3er" (som er det menigmann tenker på musikkfiler som) til odel og eie. På samme måte som det skal være lov å klippe av ledningen på Logitech-musa og selge en "trådløs mus" på finn.no - så lenge det går tydelig fram for forbrukeren hva som faktisk tilbys...

Ole Bruseth sa...

"97 % er med andre ord uten DRM, enten rippet fra CDer eller ulovlig lastet ned."

Eller lovlig lastet ned....


Ja, selvsagt. Fort å glemme :D Det er ikke så mange av dem…ennå…





"Med andre ord, Ligg unna! Dere skyter på pianisten, gå heller etter komponisten; Musikkbransjen."

Og hvordan skal det foregå? Dealen med plateselskapene må butikkene (i dette tilfelle iTunes) klare å ta seg av selv, det er den som selger produktet til forbruker og ingen andre som har ansvar for å følge forbrukerlovene.


Ja, men jeg mener at det ikke er Forbrukerombudets oppgave å hindre Apple i å bruke DRM hvis de er påkrevd det av plateselskapene. På samme måte som forbrukerombudet ikke kan nekte Gillette å ha enerett på sin barberblad-lås. Eller at Cder ikke fungerer på DAT-spillere. At P4 sender sin nettradio i WindowsMedia-format. At Sony bruker Atrac-formatet osv…

Det får i så fall bli en jobb for Konkurransetilsynet.



All den tid det er Apple som distribuerer brorparten av de DRM-befengte låtene på det digitale markedet, så er det bedre å rette skytset mot dem enn å sende noen velmenende brosjyrer til hvert enkelt plateselskap.


Skytset må rettes mot de som har ansvaret og det er musikkbransjen selv. Og forhåpentligvis finnes det sterkere skyts enn brosjyrer.


Og utspillet til Jobs viser at presset er i ferd med å virke. Flott.

Det er sant. Men Jobs kunne like godt holdt kjeft og overkjørt Forbrukerombudet i en eventuell rettsak. Det gjorde han ikke. Heldigvis.

Ellers hadde den beste løsningen vært om forbrukerne selv satte en stopper for iTunes-hegemoniet, ved å velge DRM-frie alternativer (som platebransjen dermed hadde blitt tvunget til å forholde seg til).

Helt enig. Noe som allerede viser resultat. Det er tross alt ikke mange låter som blir solgt med DRM.

Og joda, uansett hvor plagsomt det er at Apple forsøker å låse brukerne inne i sine systemer, burde de jo egentlig fått lov til å selge hva de ville - men da kan de ikke markedsføre produktene sine som om de var vanlige lydfiler, der de som kjøper dem tror de får "mp3er" (som er det menigmann tenker på musikkfiler som) til odel og eie. På samme måte som det skal være lov å klippe av ledningen på Logitech-musa og selge en "trådløs mus" på finn.no - så lenge det går tydelig fram for forbrukeren hva som faktisk tilbys...

Det er å sette det veldig på spissen. De få som kjøper sanger på iTunes vet nok hva de gjør, og hvilke begrensninger som følger med. Men jeg er for så vidt enig. Og ja. Det er en jobb for Forbrukerombudet. Apples DRM er ikke deres bord.