onsdag, august 16, 2006

BBC skjønner dét

BBC er ofte langt foran sine kollegaer i medieverden. Ikke minst gjelder dette BBCs forståelse av Internett.

BBC skjønte tidlig betydningen av RSS og den nye sosiale og semantiske webben, populært kalt Web 2.0. De var også en av de første etablerte medieaktøren som startet med podcasting (allerede i 2004), lenge før vår egen NRK.

Et annet godt eksempel på BBCs tilstedeværelse i internettalderen kan illustreres med et skjermbilde av denne BBC-forsiden:



De viser at de følger med i bloggosfæren, og ikke bare i sine egne blogger. Godt å se.


Sist, men ikke minst. BBC jobber med å legge 1 200 000 timer med video og programklipp fritt tilgjengelig for sine lisensbetalere.

«Let's provide the content and the tools and the safe environment and let our audience make some of the decisions. If they want to compile their half-hour of the best of Stephen Fry by pulling together clips from A Bit of Fry and Laurie or Blackadder or QI, then they should be able to do that.»
- Ashley Highfield (BBCs director of technology and new media)


Imponerende. Kudos til BBC.

Ingen kommentarer: