onsdag, januar 04, 2006

2006: Søkemotorenes År. Igjen?


På tampen av fjoråret ble det lansert 3 nye norske søkemotorer, yelo, sesam og abc søk. 2006 har såvidt startet, og 2 nye er allerede varslet. Én norsk (uten navn) og én britisk (Preview Seek).

I følge Forbruker.no har TV 2 Interaktiv og A-pressen gått sammen for å skape en ny søke- og katalogtjeneste på Internett.
Tanken er at tjenesten skal
[...] være mye mer lokalt spisset enn andre tjenester som Google.

Bla-bla-bla...

Det begynner å lukte 1999 og idétørke her. Finnes det ingen kreativitet igjen i medie- og kulturindustrien? Gi meg innhold og ny informasjon. Ikke gammel informasjon og gammelt innhold i ny innpakning. Kom igjen. Vær litt crazy; prøv 'Eple-N' eller 'Ctrl-N' ;)

1 kommentar:

Anonym sa...

Kampanje skriver at Schibsted regner med å tape 250 millioner kroner før de begynner å tjene penger (i 2007), så disse aktørene er i hvert fall ikke redd for å svi av penger... Med såpass kapital i ryggen vil jeg tro at Sesam.no blir en av et par norske som overlever på sikt. Hvordan det da går med Eniro, Yelo og gjengen, spørs jo selvsagt, for i tillegg har vi de store, veletablerte som Google, Yahoo! og MSN Search. Hvis en av de norske viser seg å være best på norske og tildels lokale forhold (og merkbart bedre enn de store internasjonale), har denne sannynligvis livets rett.

Uansett, er enig med deg i at det vitner om idétørke at TV2 (Schibsted har tydeligvis enda flere søkekroner på lur) og A-pressen også satser på dette relativt smale området. Norske annonsekroner er tross alt relativt begrenset, og dermed ender den norske søkekrigen med mange investeringer som forsvinner i tjenester og tilbud vi har mange av fra før.