torsdag, november 03, 2005

Stygge Microsoft

Hver gang jeg bruker en Windows-PC blir jeg en tanke urolig og ukomfortabel. Ikke fordi Windows er spesielt dårlig, i hvert fall ikke bare derfor ;). Det verste er utseendet. Windows er stygt. Windows har alltid vært stygt, og det ser desverre ikke ut til at dette vil endre seg med det første.

Tirsdag presenterte Microsoft sin strategi for "neste genrasjon Internett"(eller WEB 2.0 som O'Reilly har døpt det). Microsoft har noen spennende idéer og konsepter, men det var ikke de som fikk meg til å reagere denne gangen. Da jeg så bilder fra presentasjonen ble jeg litt satt ut. Hvordan kan verdens største programvareselskap, som står bak verdens mest utbredte presentasjonsverktøy, lage så fantastisk grufulle presentasjoner?

58697220 0F5Db5Fe00
Hadde jeg kun hatt kjennskap til Windows og Microsoft, ville jeg muligens ikke reagert så kraftig, men etter å nylig ha sett presentasjonen til Steve Jobs, blir liksom kontrasten så tydelig.

Er det en filosofi bak denne stygge design-trenden? Eller har de bare dårlig smak der borte i Redmond?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hvem tvinger deg til å bruke windows-pc'er?

Ole Bruseth sa...

Windows-PCer må jeg feks bruke hver dag på jobb. I tillegg blir jeg ofte tilkalt for hjelpe når famile og venner trenger PC-assistanse. Det er vanskelig å unngå å bruke Windows-PCer.

Det ironiske er at Microsoft lager pene program for Mac.