lørdag, mars 25, 2006

Podkastgodbiter fra HBO og NRK


Denne helgen kan du fylle maskinen eller din bærbare digitale audioavspiller med godbiter fra kvalitetskringkasterene Home Box Office og Norsk Rikskringkasting.

HBO har startet å podkaste bla bakom-videoer fra 'Sopranos' og lyd fra den eminente satirikeren Bill Mahers talk show 'Real Time'.

NRK slår på stortromma i forbindelse med 100-års markeringen av Henrik Ibsens bortgang, og slipper hele ni klassiske Ibsen-oppsetninger fra radioteaterets glansdager som 'podkast' - Det vil si NRK kaller det en podkast.

Haken med NRKs Ibsen-podkast er at den er tidsbegrenset og kan kun lastes ned frem til 31. mars. En utrolig merkelig avgjørelse fra NRKs side.

Jeg skjønner feks ikke hvorfor NRK legger alle 46 filene ut med en gang, og dermed ikke får utnyttet podkastingens viktigste element, abonnomentsfunksjonen.

Jeg har for eksempel konfigurert min podkastklient til å bare laste ned den nyeste utgivelsen av en podkast og kun beholde de 3 siste episodene. Å abonnere på NRKs Ibsen-podkast blir dermed meningsløst. For å nyttegjøre meg av det flotte tiltaket, må jeg rekonfigurere klienten min, manuelt klikke på nedlasting av de 46 episodene (á 20-30 minutter med mp3-filer), så manuelt flytte disse filene fra podkastmappa og deretter på nytt importere disse inn i musikkbiblioteket mitt.

NRK burde i stedet lage en skikkelig podkast hvor man fikk en ny episode feks annen hver dag. Eventuelt burde de gjort som BBC gjorde med sitt Beethoven-stunt i fjor sommer; legge de ut på hjemmesiden sin for vanlig nedlasting.

Men uansett kudos til NRK for tiltaket. Det er det flott at NRK forsøker å tenke nytt ;)

Direktelenker
HBO-podkaster:
Home Box Office


NRKs Ibsen-podkast:
NRK1 - NRK1 ? Ibsen - NRK1 ? Ibsen



Technorati-merke: | | | | | |

1 kommentar:

Anonym sa...

thank you my name is samuel welbeck the reason why i am writing you is because i am interesting in walkman to liston to Gods word.